آخرین اخبار
کد مطلب: 80847
توصيه‌هاي دامپزشکي براي ذبح بهداشتي دام در عيد قربان
تاریخ انتشار : 1393/07/09 06:50:48
نمایش : 1726
رييس سازمان دامپزشکي کشور از استقرار 1797 اکيپ نظارت ثابت و سيار ذبح در عيد قربان خبر داد و گفت: از مردم درخواست مي‌شود به جاي ذبح در کوچه و خيابان نذر خود را با نظارت‌هاي بهداشتي و شرعي لازم ادا کنند.
به گزارش سلام لردگان به نقل از ايسنا، مهدي خلج در نشست خبري به مناسبت هفته دامپزشکي اظهار کرد: 288 کشتارگاه مجاز و بهداشتي و 65 کشتارگاه صنعتي در کشور وجود دارد که کاملا تحت نظارت سازمان دامپزشکي بوده و مردم مي‌توانند از اين طريق دام‌هاي نذري خود را به صورت بهداشتي و شرعي ذبح کنند.

وي افزود: علاوه بر اين در سال گذشته بالغ بر 904 اکيپ نظارتي ثابت و 893 اکيپ نظارتي سيار در کشور در ايام ويژ‌ه‌اي مانند عيد قربان فعاليت مي‌کردند که در اکيپ‌ها 1070 نفر دامپزشک، 1996 بازرس بهداشت گوشت و 526 ناظر شرعي فعاليت داشتند که به نظر مي‌رسد در سال جاري نيز همين تعداد در سراسر کشور مستقر باشند.

رييس سازمان دامپزشکي کشور ادامه داد: قطعا هر دامي که خارج از فضاي مجاز ذبح شود يک تهديد از نظر بهداشتي به شمار مي‌رود و اين ذبح غير بهداشتي است اما مي توانيم از اين تهديد به عنوان فرصت استفاده کنيم.

خلج گفت: فراهم کردن بستر لازم براي ذبح بهداشتي و شرعي در ايامي مانند عيد قربان به عنوان روزهاي تعطيل، مي تواند اين تهديد را به فرصت تبديل کند و از مردم مي خواهيم براي کاهش مخاطرات و ريسک‌هاي موجود به جاي ذبح در هر کوچه و خياباني اداي نذر خود را در فضاهاي مجاز که مي تواند اين مخاطرات را کاهش دهد انجام دهند چرا که در اين مکان‌هاي تعريف شده ناظران ذبح شرعي و بهداشتي به صورت کامل بر روند ذبح نظارت داشته و پس از آن شست و شو و ضدعفوني هاي لازم انجام مي‌شود. همچنين دام‌هاي قرباني مي توان در اطراف شهرهاي بزرگ در فضاهاي کشتارگاهي تعريف شده ذبح کرد.

وي ادامه داد: همچنين در سال گذشته بر ذبح 170 هزار راس دام زنده و 95 هزار لاشه کشتار شده دراين ايام خاص نظارت شده و بازرسي‌هاي لازم صورت گرفت.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس